Facebook likes kopen? Think twice..

Er zijn tientallen websites waarop je Facebook likes kunt kopen. Dit lijkt een makkelijke manier om je Facebook-pagina snel populair, groot of bekend te maken. Maar klopt dat wel? Er zijn meerdere redenen om geen Facebook-likes te kopen.

Facebook likes kopen GoogleFacebook likes kopen

Een simpele zoekopdracht via Google (“Facebook likes kopen”) laat zien dat er veel verschillende aanbieders van Facebook likes zijn (zie ook afbeelding).

Op één van die websites (likewinkel.nl) kun je 25.000 Facebook likes kopen voor zo’n 125 euro. Deze 25.000 “likers” worden volgens de website binnen vier tot zeven dagen geleverd.

Naast likes op je Facebook-pagina kun je vaak ook Twitter-, Instagram-volgers en zelfs views op je YouTube-video’s kopen.

Het klinkt als een makkelijke manier om snel een groot publiek op Facebook te verkrijgen. Voor veel bedrijven is 125 euro natuurlijk maar een kleine investering.

Maar waar komen deze likes vandaan, en wat leveren ze op?

Waar komen gekochte likes vandaan?

De meeste websites die likes verkopen werken met neppe Facebook-profielen. Deze worden gevuld met wat informatie (woonplaats, leeftijd en een profielfoto) zodat ze er echt uit zien. Er zijn echter ook verkopers die wél met echte gebruikers werken.

Als je er vanuit gaat dat een aanbieder van likes niet met neppe Facebook-profielen werkt, maar met échte Facebook-gebruikers, dan kun je er vanuit gaan dat deze mensen lid zijn van een zogeheten GPT-website.

GPT staat voor “Get Paid To”. In dit geval krijgen ze dus betaald (get paid) om een Facebook-pagina “leuk te vinden” of om een Twitter-account te volgen.

Meestal krijgt iemand die je pagina leuk vindt daar één of twee eurocent voor. Dit wordt bijgeschreven in hun ‘online portemonnee’ op die GPT-website. Uitbetaling kunnen ze vaak pas aanvragen vanaf 25 euro. In de praktijk betekent dit dat ze meer dan duizend Facebook-pagina’s zouden moeten “liken” om aanspraak te maken op die uitbetaling. De kans dat dit bedrag ooit bereikt wordt (en ze dus aanspraak maken op betaling) is daardoor zeer klein.

Dat is ook de reden dat je als koper van de likes veel minder dan die één of twee eurocent per “like” betaalt; het grootste deel van die mensen krijgt immers nooit uitbetaald.

Wat leveren deze likes op?

De likes die je koopt bestaan vaak vooral uit nep-profielen. Als het al echte profielen zijn, dan is het natuurlijk nog maar de vraag of ze jouw product of dienst ook daadwerkelijk “leuk” (interessant) vinden. Ze vinden je pagina leuk omdat daar een vergoeding tegenover staat, en niet omdat ze jou (of je bedrijf) zo interessant vinden.

Daarnaast is het nog maar de vraag uit welke landen je gekochte “fans” komen. Vaak komen deze mensen van over de hele wereld (voornamelijk Azië en Zuid-Amerika). Als jouw doelgroep uit Nederlanders bestaat heb je dus helemaal niets aan deze fans.

Niet alleen leveren deze likes niets op, ze zijn zelfs schadelijk voor je pagina. Dit heeft alles te maken met het algoritme dat Facebook gebruikt.

Het Facebook-algoritme

Net als veel andere (online) diensten heeft Facebook een algoritme. Netflix gebruikt een algoritme om – op basis van jouw kijkgedrag – bepaalde films en series aan te bevelen. Google gebruikt een algoritme om de meest relevante pagina’s te tonen wanneer je een zoekopdracht plaatst.

Het Facebook-algoritme bepaalt welke berichten er wel en niet in jouw timeline verschijnen. Dit geldt zowel voor berichten van pagina’s als berichten van je (Facebook-)vrienden.

Kort door de bocht kun je het algoritme als volgt omschrijven.

Hoe meer interactie (likes, reacties en shares) een bericht heeft, hoe meer mensen het in hun timeline zien.

Als jouw pagina 10.000 likes heeft en je plaatst een bericht, wordt dit bericht in eerste instantie aan een klein deel van die 10.000 mensen aangeboden, bijvoorbeeld 500. Als deze mensen vervolgens niets met dit bericht doen, wordt het bericht meestal ook niet getoond aan de 9.500 andere fans.

Als jouw (gekochte) fans uit India, Thailand en Vietnam komen is de kans natuurlijk groot dat ze jouw Nederlandse berichten negeren.

In strijd met het beleid

Naast het feit dat het algoritme je zal “straffen” voor de gekochte likes, is het kopen van likes in strijd met Facebook’s beleid. Facebook  zal het doorhebben als je binnen een paar dagen van 0 naar 25.000 likes schiet. Het kan gebeuren dat je pagina dan verwijderd wordt of al zijn organische bereik verliest.

Gepubliceerd door

Wouter Postma

Ik ben WordPress- en SEO-specialist. Hierover blog ik op deze website, maar ook op WordPress Lounge. Meer over mij lees je op de pagina "Over". Bekijk ook wat ik al gemaakt heb, of neem contact met me op!