WordPress heeft een hoop instellingen waarmee je je website kunt aanpassen aan jouw wensen. Eén van die instellingen heet Permalinks. Zo heet deze instelling zowel in de Nederlandse als in de Engelse versie van WordPress. Maar wat zijn permalinks, en hoe pas je deze aan? En wat is de beste permalink-instelling?
Inhoud
WordPress Tip!
Elegant Themes biedt twee geweldige WordPress themes
(Divi en Extra) voor maar $89 per jaar
OF $249 voor lifetime toegang!
Permalinks-instellingen in WordPress
De instellingen voor Permalinks vind je door in je WordPress admin-omgeving naar Instellingen > Permalinks te gaan.
In dit menu, vind je instellingen voor de URL-structuur van je website en/of blog. Deze instellingen zal ik uitleggen in deze blog.
Permalinks aanpassen
Er zijn verschillende standaard-instellingen voor je WordPress Permalinks.
Zo zie je dat ik zelf voor mijn website heb gekozen voor de “Post name”-structuur. Bijvoorbeeld:
Maar ik had ook kunnen kiezen om eerst het jaartal te vermelden. In dat geval zou een URL er als volgt uit zien:
En zo zijn er instellingen voor andere zaken die je in de URL kunt meenemen, zoals de “auteur” van een bericht. In dat geval zou er bijvoorbeeld /wouterpostma/ in de URL worden toegevoegd.
Als je een permalink hebt met daarin de “post name” (bericht naam) dan kun je de permalink nog handmatig aanpassen als je je pagina of bericht aanmaakt:
Welke instelling is het beste voor zoekmachines?
De beste instelling is een instelling waarin je URL uit tekst bestaat, en waarin streepjes (“-“) worden gebruikt om spaties aan te duiden. In de tekst (die gelijk kan zijn aan de titel van je pagina of bericht) moet het belangrijkste zoekwoord dan worden vermeld.
Aangepaste Permalink-structuur kiezen
Je kunt ook zelf een Permalink-structuur maken. Je kunt hierbij gebruikmaken van verschillende variabelen:
Je vindt hier beneden een tabel die uitlegt welke verschillende variabelen er zijn en wat deze betekenen.
Tag | Resultaat in Permalink |
%year% | Het jaar van publicatie (bijvoorbeeld “2024“) |
%monthnum% | De maand van publicatie (bijvoorbeeld “07“) |
%day% | De dag van publicatie (bijvoorbeeld “05“) |
%hour% | Het uur van publicatie |
%minute% | De minuut van publicatie |
%second% | De seconde van publicatie |
%postname% | De titel van je pagina of bericht (URL-vriendelijk genoteerd, bijvoorbeeld “Wouter Postma” verandert in “wouter-postma”) |
%post_id% | Het ID-nummer van je bericht, bijvoorbeeld “123“ |
%category% | De naam van de WordPress-categorie waarin je bericht zich bevindt (URL-vriendelijk genoteerd) |
%author% | De naam van de WordPress-auteur van het bericht |
Als ik op mijn blog bijvoorbeeld de volgende structuur zou gebruiken voor de Permalinks:
/%author%/%year%/%postname%/
Dan zou dat resulteren in de volgende link:
https://wouterpostma.nl/nl/wouterpostma/2024/permalinks-wordpress/
Mijn advies is om de permalink simpel te houden. Maak je URL’s niet te lang, want daar houden zoekmachines zoals Google niet van. Ook is het gebruiken van je categorie in de permalink niet ideaal. Dit heeft vooral te maken met het feit dat een WordPress-bericht zich in meerdere categorieën tegelijk kan bevinden. Google zou dit dan kunnen aanmerken als “duplicate content”.
Categorieën en Tags
Je kunt onder Instellingen > Permalinks ook bepalen hoe de URL er uit ziet voor je categorieën en tags:
Je kunt dan bijvoorbeeld de basis-URL voor je categorie-pagina veranderen in /topic/ in plaats van de standaard /category/.
Let op: redirect na aanpassen van Permalinks
Als je je Permalinks aanpast, dan zal WordPress meestal automatisch een redirect instellen naar de nieuwe URL van je pagina’s en/of berichten. Maar het is wel belangrijk dat je dit zelf verifieert nadat je een grote wijziging maakt. Google en andere zoekmachines moeten je pagina’s en berichten dan namelijk opnieuw gaan crawlen en indexeren. Dit kan leiden tot een (al dan niet tijdelijke) dip in de bezoekersaantallen van je site.
Merk je dat WordPress niet automatisch al je URLs redirect? Maak ze dan zelf aan. Hoe je dat doet lees je hier: Redirects maken en bijhouden in WordPress.
Foutmeldingen bij Permalinks
Een veel gehoorde vraag van gebruikers is dat ze een foutmelding krijgen nadat ze hun Permalinks proberen aan te passen. Dit kan gebeuren als bijvoorbeeld je .htaccess-bestand niet kan worden bewerkt door WordPress. Er zijn hiervoor verschillende oplossingen denkbaar. De twee meest voor de hand liggende manieren zijn:
Optie 1: Bestandsrechten aanpassen
Krijg je een melding dat je (bestaande) .htaccess bestand niet kan worden aangepast door WordPress? Log dan via FTP in op je server en pas de bestandsrechten aan voor je .htaccess-bestand. Je vindt dit bestand in de public_html of private_html folder (soms ook httpdocs of httpsdocs). Verander de rechten naar “755”.
Kun je je .htaccess-bestand niet vinden? Bestanden waarvan de naam met een punt begint, worden standaard verborgen. Het kan dus zijn dat jouw FTP-programma verborgen bestanden niet standaard toont. Onder de “View”-instellingen vind je meestal een optie om verborgen bestanden weer te tonen.
Optie 2: Een nieuw .htaccess-bestand toevoegen
Als er nog geen .htaccess-bestand bestond, dan kun je een nieuwe aanmaken zodat WordPress hierin de Permalink-instellingen kan opslaan. Dit doe je door via FTP in te loggen op je webhosting. Ga dan naar de public_html of private_html folder en maak hier een leeg bestand aan dat .htaccess heet (het bestand moet met een punt beginnen). Hierin plak je de code die WordPress je geeft.
Tot slot
Het aanpassen van je WordPress Permalinks is niet ingewikkeld. Maar je moet wel uitkijken dat je ze niet zomaar aanpast. Je kunt met deze instelling alle pagina’s en/of berichten op je website in één keer een andere URL geven. Dat betekent dat zoekmachines alles opnieuw moeten gaan indexeren, waardoor je (in ieder geval tijdelijk) zoekverkeer kwijtraakt.