Wat er gebeurt als je de redirects vergeet..

Wanneer je een nieuwe website lanceert en/of een contentmigratie doet, is het belangrijk om in de gaten te houden welke URL’s er veranderen. Je wilt niet dat bezoekers (en Google) straks massaal op 404-pagina’s komen. Om dit te ondervangen dien je redirects aan te maken. Maar wat gebeurt er als je dit niet doet?

Toevallig sprak ik laatst een klant die nog nooit van redirects had gehoord. Het ging hierbij om een website met meer dan 10.000 pagina’s (URL’s). Van die URL’s was er bij de migratie naar een nieuw CMS maar één hetzelfde gebleven; de homepage.

Ik mocht van deze klant een kijkje nemen in Google Webmaster Tools. Hier kun je onder andere zien hoe vaak jouw website in de zoekresultaten van Google verschijnt (het aantal vertoningen). De nieuwe website (zonder redirects) ging eind november (2014) “live”.

Ik heb de gegevens uit Google Webmaster Tools gehaald, en dat ziet er als volgt uit (klik voor groter):

Vertoningen in Google
Het aantal vertoningen (gemiddeld per dag) in Google na een migratie zonder redirects in te stellen.

Van de gemiddeld 20.000 vertoningen per dag in de maanden vóór de migratie, ging de website naar minder dan de helft (gemiddeld ongeveer 7.000 vertoningen per dag).

Het belang van redirects

Deze klant had “geluk”: de meeste bezoekers kwamen niet uit Google, maar via Facebook, Twitter en mailings. Dit was vóór de migratie ook al zo. In Google werd de website maar liefst 65 procent minder vaak getoond dan vóór de migratie, en toch leverden ze qua bezoekers slechts 10 procent in ten opzichte van vóór het live gaan.

Voor een weblog is het echter heel normaal als 70 tot 90 procent van je bezoekers via Google komt. Je kunt je voorstellen wat een impact deze migratie zou hebben gehad op een dergelijke website. Zonde, want bij een nieuwe website wil je er niet op achteruit gaan.

Voor mijn klant liep het gelukkig allemaal goed af. Een goed voorbeeld van een foute afloop is het verhaal van Transavia (via Marketingfacts).

Gepubliceerd door

Wouter Postma

Ik ben WordPress- en SEO-specialist. Hierover blog ik op deze website, maar ook op WordPress Lounge. Meer over mij lees je op de pagina "Over". Bekijk ook wat ik al gemaakt heb, of neem contact met me op!