Slecht presterende pagina’s aanpakken

Wanneer je (zoals ik) al jaren een blog bijhoudt, is de kans groot dat je honderden artikelen op je website hebt staan. Meestal levert een relatief klein deel van die URLs de meeste bezoekers op. In dit artikel laat ik zien hoe je met behulp van Google Analytics kunt achterhalen welke pagina’s slecht scoren.

Slecht presterende pagina’s vinden in Google Analytics

Alle pagina's in Google AnalyticsOm in Google Analytics te achterhalen welke pagina’s slecht presteren, klik je op Gedrag > Site-inhoud > Alle pagina’s (zie ook afbeelding).

Je krijgt nu te zien welke pagina’s het vaakst bekeken zijn (pageviews/paginaweergaven). Voordat je hier iets mee doet, kies je rechts bovenin een ruim datum-bereik. Bijvoorbeeld zes maanden. Waarom zo’n ruime periode? Zo weet je zeker dat het lage aantal bezoekers op pagina X niet seizoensgebonden is, of dat de pagina helemaal niet in je lijst naar voren komt omdat het aantal views 0 is.

Datumbereik Google Analytics
Kies een ruime periode, bijvoorbeeld zes maanden.

Zodra je je periode hebt geselecteerd, maak je een filter aan. Dit doe je door op “Geavanceerd” te klikken in het grijze balkje boven de lijst met pagina’s (naast het zoekveld). In het onderstaande voorbeeld heb ik gekozen voor “Opnemen > Paginaweergaven > Minder dan > 100“. Je kunt ook een ander getal kiezen dan 100, dat ligt er aan hoe veel pageviews voor jouw website normaal zijn.

Analytics filteren

Irrelevante pagina’s uitsluiten

Je krijgt nu een lijst te zien met alle pagina’s die het afgelopen half jaar minder dan 100 pageviews hebben gehad. Hier zullen waarschijnlijk (zeker als je een WordPress-website hebt) ook pagina’s tussen zitten als /page/8/ (de achtste pagina met blogberichten). Deze wil je natuurlijk ook uit je lijst halen, want dit soort pagina’s scoren bijna nooit goed (en dat hoeft ook niet).

Page 8
Dit soort pagina’s willen we niet in onze lijst hebben.

Om dit soort pagina’s uit je lijst te “filteren”, gaan we terug naar het “Geavanceerd”-menu. Hier voegen we een nieuwe dimensie toe, maar dit keer kiezen we voor “Uitsluiten > Pagina > Begint met > /page/“.

uitsluiten
Pagina’s die beginnen met /page/ uitsluiten.

Zodra je op “Toepassen” hebt geklikt, zullen pagina’s waarvan het pad met /page/ begint uit je lijst verdwijnen.

Als je een WordPress-site hebt dan wil je waarschijnlijk ook pagina’s uitsluiten die beginnen met /?s=, dit zijn namelijk de zoekoprachten op je website. Ook pagina’s die met /tag/ beginnen zijn niet voor iedereen interessant (alhoewel.. lees ook eens: Using category and tag pages for your site’s SEO van Yoast).

Nadat je de filters zo hebt neergezet dat alleen nog de relevante pagina’s in de lijst staan, klik je bovenin op “Snelkoppeling“. De lijst (inclusief je toegepaste dimensies) wordt dan opgeslagen onder je snelkoppelingen.

snelkoppeling

Handig, want je gaat deze lijst (als het goed is) vaker raadplegen.

Wat te doen met slecht presterende pagina’s?

De minst populaire optie is natuurlijk om een pagina of artikel volledig te verwijderen. Toch kan dit soms verfrissend werken. Check of je content nog actueel is en of er überhaupt behoefte aan is (d.m.v. zoekwoordonderzoek). Je hebt er destijds veel tijd in gestoken, maar toch: wees niet bang om af en toe gewoon iets te verwijderen.

Je kunt er ook voor kiezen om meerdere pagina’s met content – met ongeveer dezelfde content of hetzelfde onderwerp – samen te voegen tot een nieuwe pagina (vergeet niet om de oude URL’s te redirecten naar de nieuwe URL).

Het herschrijven van content is ook een goede optie (zie ook: Hoe ‘bijwerken’ je 67.460 extra bezoekers op kan leveren in 20 minuten). Ik houd de URL meestal hetzelfde (tenzij dit een zeer zoekmachine-onvriendelijke URL is), maar de content wordt volledig opnieuw geschreven en de datum aangepast, zodat het als “nieuw” artikel op mijn blog verschijnt.

Het kan ook prima zijn als een pagina weinig bezocht wordt. Een perfect voorbeeld hiervan zijn de pagina’s Algemene Voorwaarden, Cookies of andere saaie, wettelijk verplichte pagina’s. Als die pagina’s slecht presteren; niets aan veranderen.

Gepubliceerd door

Wouter Postma

Ik ben WordPress- en SEO-specialist. Hierover blog ik op deze website, maar ook op WordPress Lounge. Meer over mij lees je op de pagina "Over". Bekijk ook wat ik al gemaakt heb, of neem contact met me op!