Uitgaande kliks tracken in Google Analytics

In Google Analytics heb je de mogelijkheid om ‘gebeurtenissen’ te tracken. Ik gebruik dit zelf om bij te houden hoe vaak er op bepaalde uitgaande links wordt geklikt.

Waarom?

Zelf gebruik ik deze functie om bij te houden hoe vaak er op banners wordt geklikt. Zo kan ik adverteerders op de hoogte houden van de prestaties, maar ook potentiële adverteerders vertellen wat ze ongeveer aan traffic kunnen verwachten.

Hoe?

Om uitgaande kliks bij te houden met Google Analytics, dien je allereerst een nieuw stukje code aan <head>-gedeelte van je website toe te voegen. Dit stukje code kan je direct na je normale Google Analytics-trackingcode plaatsen.

<script type="text/javascript">
function trackOutboundLink(link, category, action) { try { _gaq.push(['_trackEvent', category , action]);  } catch(err){} setTimeout(function() { document.location.href = link.href; }, 100); } 
</script>

Wanneer je bovenstaand stukje code hebt toegevoegd in de <head> van je website, wordt het bijhouden van kliks ondersteund.

Vervolgens moet je de link die je wilt tracken nog een stukje javascript meegeven. Het script zorgt ervoor dat de persoon die op de link klikt niet meteen wordt doorgestuurd, maar dat die klik met een fractie van een seconde wordt vertraagd. In die fractie wordt de klik als ‘event’ naar Google Analytics doorgestuurd.

Een normale hyperlink (zonder tracking) ziet er in HTML als volgt uit:

<a href="https://wouterpostma.nl/">Wouter Postma</a>

Wanneer je hier een gebeurtenis aan wilt hangen, ziet dit er als volgt uit:

<a href="https://wouterpostma.nl/" onclick="trackOutboundLink(this, 'KLIK-NAAR-WOUTER-POSTMA', 'wouterpostma.nl'); return false;">Wouter Postma</a>

Het toegevoegde stukje code (dikgedrukt) stuurt de informatie “KLIK-NAAR-WOUTER-POSTMA” en “wouterpostma.nl” naar Google Analytics. De eerste is de naam van de gebeurtenis zoals deze in Google Analytics getoond zal worden, en de tweede is de link waarop het betrekking heeft (in dit geval; wouterpostma.nl).

Real-Time

Analytics gebeurtenissen real-timeIn Google Analytics kun je real-time bijhouden wie er op dit moment op je website zit én welke pagina’s er worden bekeken.

Onder het kopje ‘real-time’ vind je ook ‘gebeurtenissen’ (in de Engelse versie ‘events’ genoemd) terug. Zo kun je “live” bijhouden op welke links er geklikt wordt. Zie ook de afbeelding rechts.

Interne links

Deze functie wordt weliswaar het meest gebruikt voor het tracken van uitgaande links, maar kan ook gewoon gebruikt worden voor interne links en/of downloads.

WordPress-website?

Heb je een WordPress-website en gebruik je de plugin van Yoast voor Google Analytics? Dan kan deze plugin dit alles automatisch voor je doen.

Ga in dat geval in je WordPress-admin naar Analytics > Settings en activeer “Track outbound clicks & downloads” (zie ook onderstaande afbeelding).

De plugin zal automatisch de benodigde code aan al je links toevoegen.

Yoast Analytics

Gepubliceerd door

Wouter Postma

Ik ben WordPress- en SEO-specialist. Hierover blog ik op deze website, maar ook op WordPress Lounge. Meer over mij lees je op de pagina "Over". Bekijk ook wat ik al gemaakt heb, of neem contact met me op!

Een gedachte over “Uitgaande kliks tracken in Google Analytics”

  1. Hoe zorg ik ervoor bij het tracken van bannerkliks dat deze opent in een nieuw venster?
    Als ik bovenstaande code gebruik opent de banner in hetzelfde venster als de site.
    target=”_blank” toevoegen aan de link werkt niet.

Reacties zijn gesloten.