Waarom A/B-testen?

Steeds vaker hoor je de term A/B-testen langskomen. Waarom zou je er iets mee willen doen en wat kan het voor jou en je website opleveren?

Een A/B-test is – als we het over websites hebben – een test waarbij een deel van je bezoekers een andere pagina (of banner) te zien krijgt dan de rest. Je kunt dan bijvoorbeeld 50% van je bezoekers een andere banner laten zien. De A/B-test wordt ook vaak ingezet bij (e-mail) nieuwsbrieven.

A/B testing
Afbeelding via Visual Website Optimizer

Conversie

Maar waarom zou je dit doen? Het antwoord is simpel: om je conversie te verhogen. Veel web-ondernemers focussen zich alleen maar op het krijgen van meer bezoekers, door middel van bijvoorbeeld SEO en/of SEA. Maar door je conversie te verhogen, kun je met minder bezoekers meer omzet behalen.

Reken maar uit:
Een conversie van 20 procent bij 1000 bezoeker levert net zo veel op als een conversie van 10 procent bij 2000 bezoekers.

Erg mooi is dat hele kleine wijzigingen op je website vaak een enorm verschil kunnen maken. Je komt hier alleen achter door het te testen.

Ik heb zelf op één van mijn affiliate websites een A/B-test gedaan met buttons. Dit is de belangrijkste knop van de hele website, want door er op te klikken kom je uit bij de webshop waar je het product kan kopen. Ik krijg een percentage van je aankoopbedrag.

Door alléén de kleur van deze knop te veranderen (rood in plaats van groen) behaalden we een conversie van ruim 30 in plaats van 18 procent. Hierdoor stuurden we iedere dag tientallen extra bezoekers naar de webshop, met als resultaat een hogere omzet. En dat terwijl de bezoekersaantallen op onze eigen website nagenoeg gelijk bleven.

Niet testen is geld weggooien

geldDoor niet aan A/B-testen te doen, gooi je eigenlijk letterlijk geld weg. Iedere bezoeker op je website is geld waard. Of dit nu door SEO-inspanningen (tijd) komt of door het uitgeven van geld aan advertenties; het is zonde om niet zeker te weten dat jouw website er het maximale uit haalt.

Voorbeeld: 54 procent meer clicks zonder slider

Het Belgische AG Consult heeft voor Suzuki een test uitgevoerd. Zo hebben ze aangetoond dat een slider (“carroussel”) veel minder conversie oplevert dan statische banners. Nu ben ik nooit fan geweest van sliders, maar het onderzoek van AG Consult bewijst het (als je nog twijfelt, zie ook: Should I Use a Carousel?). De meest gunstige variant die AG Consult heeft getest behaalde maar liefst 54 procent (!) meer clicks dan de slider-variant.

Lees ook:

Wat moet ik testen?

Veel website-eigenaren vragen nu: welke zaken op mijn website kan ik gaan testen? Je kunt eigenlijk alles testen, maar gebruikelijk worden in ieder geval bij de volgende zaken meerdere variaties getest:

  • Call to Action-knoppen (hoeveelheid woorden, formaat, kleur en plaats op de pagina)
  • Formulieren
  • Hele layouts (van bijvoorbeeld landingspagina’s)
  • Banners
  • Afbeeldingen

Heb je een webshop? Dan kun je experimenteren met verschillende koop-knoppen of met het bestelformulier.

Hoe meet ik mijn tests?

Nu je weet welke zaken je op je website kunt gaan testen, wil je natuurlijk weten hoe je de resultaten meet. Hier zijn verschillende tools voor, waarvan Visual Website Optimizer één van de bekendste is. Als je het technische gedeelte zelf doet, dan kun je alles meten met Google Analytics. In Google Analytics kun je bijvoorbeeld “Content Experiments” aanmaken. Hoe je hiermee aan de slag gaat lees je op de website van Google.

A/B tests in WordPress

Heb je een WordPress-website? Probeer dan eens de plugin Title Experiments Free. Hiermee kun je meten welke (blog)titels het beste werken. Je kunt met deze plugin meerdere titels aan je blogbericht toevoegen. De plugin houdt dan voor je bij op welke variatie(s) het meest wordt geklikt.

Title Tester Free

Een andere plugin is Marketizator. Deze is gratis voor websites tot 10.000 bezoekers per maand. Je hebt ook maar weinig technische kennis nodig om met deze plugin aan de slag te gaan. Wel heb je een gratis Marketizator-account nodig.

Als je vooral Call to Action-knoppen wilt gaan testen, dan is WordPress Calls to Action een goede (gratis) plugin.

Lees ook:

Divi (Elegant Themes)

Divi is een theme dat in het pakket van Elegant Themes zit. Bij Elegant Themes krijg je voor 89 dollar toegang tot meer dan 85 themes (voor een jaar). Voor 249 dollar krijg je voor altijd toegang tot alle themes en plugins van Elegant Themes.

Divi is het populairste theme van Elegant Themes en is bekend vanwege de handig Divi Builder. Hiermee kun je met een handig drag & drop-systeem je website in elkaar zetten. Maar Divi heeft óók standaard functionaliteit voor A/B-testen!

A/B-testen met Divi
A/B-testen met Divi (klik voor groter)
Meer informatie over Divi?
Klik hier »

Nelio AB Testing

Als je serieus werk wil maken van je A/B-tests, dan is Nelio AB Testing de beste oplossing. Er is een gratis trial beschikbaar, maar daarna kost het pakket 288 dollar per jaar. De tool geeft heatmaps en je kunt veel verschillende dingen testen: menu’s, pagina’s, CSS, widgets en meer. Ook formulieren kunt je testen: Nelio werkt goed met Contact Form 7 en Gravity Forms. Gelukkig voor webshop-eigenaren: Nelio werkt ook goed met WooCommerce-producten.

resultaten nelio
Uitgebreide resultaten met Nelio AB Testing, direct te zien in WordPress (klik voor groter)

Retina-afbeeldingen: hogere conversie op iOS-apparaten

Op mijn eigen websites heb ik A/B-tests uitgevoerd met retina-afbeeldingen voor bepaalde buttons. Als je er met retina-afbeeldingen voor zorgt dat je buttons scherp zijn op iPhones zorgt dit voor een veel hogere conversie.

Lees ook: Retina afbeeldingen op WordPress-websites

Gepubliceerd door

Wouter Postma

Ik ben WordPress- en SEO-specialist. Hierover blog ik op deze website, maar ook op WordPress Lounge. Meer over mij lees je op de pagina "Over". Bekijk ook wat ik al gemaakt heb, of neem contact met me op!