Tools voor zoekwoord-onderzoek

Zoekwoordonderzoek is een belangrijk onderdeel van het optimaliseren van websites voor zoekmachines (SEO). Want een eerste plek in Google op jouw bedrijfsnaam levert je niets op als niemand op jouw bedrijfsnaam zoekt. Met zoekwoordonderzoek kom je er achter waar mensen wel op zoeken.

In dit artikel laat ik een aantal tools zien die ik gebruik bij het zoeken naar een goed zoekwoord (keyword). Dit heet ook wel zoekwoordonderzoek (of keyword research).

Google Trends

Google Trends Top 5 2014Google Trends is een handige tool om te kijken wat er op dit moment speelt; waar wordt het meest op gezocht? Zo zie je bijvoorbeeld de top vijf zoekopdrachten van 2014 (zie afbeelding rechts).

Google Trends kan ook heel handig zijn om zoektermen te vergelijken. Zo kun je bijvoorbeeld meerdere zoektermen met elkaar vergelijken, om een idee te krijgen van welk onderwerp het meest populair is. Uit onderstaande afbeelding is duidelijk op te maken dat WordPress het meest populaire (open source) Content Management Systeem is. Daarnaast zie je de populariteit van de afgelopen tien jaar; vroeger was Joomla populairder.

WordPress Joomla Drupal

Wanneer je een pagina op je website optimaliseert, en je twijfelt tussen twee zoektermen (bijvoorbeeld “WordPress themes” en “WordPress templates”), kun je Google Trends gebruiken om te kijken welke van de twee je het beste kunt kiezen:

Themes Templates

Aan de hand hiervan kun je zien dat er op WordPress Themes vaker wordt gezocht dan op WordPress templates. Betekent dit automatisch dat je de meest gezochte term moet kiezen voor je website? NEE, want de concurrentie is bijna altijd groter bij de term waar het meest op gezocht wordt.

Google Keyword Planner

Google Trends is leuk, maar met de Google Keyword Planner kun je nog véél meer waardevolle informatie achterhalen. Hiermee kun je precies uitzoeken hoe vaak ergens op gezocht wordt. Zodra je bent ingelogd met je Google-account (en AdWords is geactiveerd), krijg je het volgende scherm te zien:

Keyword Planner

Wanneer je het zoekvolume (hoe vaak ergens op gezocht wordt) wilt ophalen, klik je op Gegevens en trends met betrekking tot zoekvolume ontvangen. Hier vul je één of meerdere zoekwoorden in en kies je een locatie. Voorbeeld:

Zoekvolume ophalen

Vervolgens klik je op “Zoekvolume ophalen”, en krijg je statistieken te zien over je zoekwoord(en). Op het woord “kaasfondue” wordt gemiddeld 12.100 keer per maand gezocht in Google (Nederland). Aan de grafiek kun je echter zien dat het grootste deel van deze zoekopdrachten in november, december en januari wordt geplaatst. Dit is dan ook een goed voorbeeld van een zoekwoord dat in één seizoen enorm piekt (in de “feestmaanden”).

Zoekvolume per maand

Als je website hoog staat in Google op de zoekterm “kaasfondue”, zul je hier in de maand december het meeste van profiteren.

Targeting in de Google Keyword Planner

In het menu (links) in de Google Keyword Planner kun je je targeting aanpassen. In het voorbeeld hierboven keek ik alleen naar de statistieken voor Nederland. Ik heb nu België toegevoegd:

Met België

Het aantal zoekopdrachten van Nederland en België samen is (uiteraard) hoger. In december 49.500, waarvan 40.500 in Nederland.

Via het dropdown-menu (“Trends in het zoekvolume”) kun je ook andere statistieken selecteren, zoals per locatie (zie onderstaande afbeelding). Dit is handig als je meerdere landen hebt geselecteerd, je krijgt meteen te zien in welk land er het meest gezocht wordt.

Per locatie

Overzicht per apparaat

Je kunt ook zien hoe vaak er wordt gezocht vanaf welk apparaat. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen computers, telefoons en tablets. In de onderstaande afbeelding kun je zien dat er vanaf alle drie soorten apparaten redelijk veel gezocht wordt naar “kaasfondue”.

Zoekvolume per apparaat

Yoast Suggest

Een redelijk simpele tool die erg handig kan zijn is Yoast Suggest. Wanneer je hier een keyword intoetst, zal de tool een lijst van verwante zoektermen teruggeven. Als je een blog over WordPress hebt, vul je bijvoorbeeld “WordPress” in:

Yoast Suggest

Je weet nu dat er veel gezocht wordt op WordPress themes, WordPress plugins, WordPress login, WordPress inloggen en WordPress installeren. Als je precies wilt weten hoe vaak hier op gezocht wordt, kun je beter de (hierboven besproken) Keyword Planner gebruiken, maar deze tool geeft een aantal handige suggesties. Ik gebruik vaak dan ook eerst Yoast Suggest voordat ik de Keyword Planner open. (Handig: je kunt de hele lijst van Yoast Suggest downloaden als CSV-bestand.)

Meer over het vinden van een goed keyword voor je pagina of artikel lees je hier (Engels).

Meer tools

Uiteraard zijn er nog veel meer tools die je kunt gebruiken tijdens je zoekwoordonderzoek. De drie besproken tools gebruik ik zelf het meeste.

Gepubliceerd door

Wouter Postma

Ik ben WordPress- en SEO-specialist. Hierover blog ik op deze website, maar ook op WordPress Lounge. Meer over mij lees je op de pagina "Over". Bekijk ook wat ik al gemaakt heb, of neem contact met me op!